Information fra skipper til kommende gaster

Denne information er udarbejdet for at vi alle ved hvilke regler der er gældende om bord, således at vi forhåbentligt undgår unødige diskussioner.

Hvem er vi:

Skipper:
Kjeld Pedersen, årg. 1954. Er uddannet elektriker og el-installatør, har arbejdet i dentaludstyrsbranchen i 37 år. Min baggrund som elektriker/dentaltekniker gør, at jeg har rimelig gode forudsætninger for at løse tekniske problemer der måtte opstå undervejs, så vi ikke er 100% afhængige af hjælp udefra. Vi har haft båden i 6 år, så jeg er efterhånden ret godt inde i hvordan de forskellige systemer fungerer.

Har sejlet i 11 år, 5 år i en Impala 36 enkeltskrogsbåd og 6 år i Lagoon 450 katamaran.

Nautisk uddannelse: Duelighedsbevis, Yachtskipper 1 og 3 samt udvidet førstehjælp.

First mate:
Ulla Pedersen, årg. 1956. Er uddannet kontorassistent.

Har sejlet i 11 år, 5 år i en Impala 36 enkeltskrogsbåd og 6 år i Lagoon 450 katamaran.

Nautisk uddannelse: Duelighedsbevis, Yachtskipper 1 og 3 samt udvidet førstehjælp.

Båden:
Double Joy er en Lagoon 450 katamaran, 45 fod, årg. 2010. Vi har valgt en katamaran til vores jordomsejling af følgende grunde:

  • Høj komfort, krænger ikke
  • God udsigt fra salon når vi ligger for anker
  • Særdeles god plads overalt.
  • Høj sikkerhed. Katamaraner kan stort set ikke synke, da de er opdelt i sektioner.
  • Mere privatliv end i enkeltskrogsbåde. 3 separate kahytter med eget toilet og bad

Udstyr:

  • 2 køleskabe og 1 fryser
  • Micro ovn og slow-cooker/Sous-Vide
  • Watermaker, som producerer 140 l/time så vi mangler ikke ferskvand!
  • Solceller, 1.350w så vi har OK med strøm.
  • El-generator, 6Kw, som kan startes hvis vi mangler strøm.
  • Vaskemaskine, 3kg
  • Støvsuger
  • Long distance Wi-Fi antenne og Wi-Fi ombord.
  • Tyverialarm
  • Værdiskab, metal, 2 stk. – 1 stk. til deling blandt gaster
  • Caribe RIB båd med styrepult og 20HK Honda motor ( +5HK reservemotor)
  • Snorkeludstyr
  • Fiskeudstyr
  • Grill

Sikkerhedsudstyr:

  • Off-shore redningsflåde for 8 personer
  • Redningskrans, hestesko, 2 stk
  • Dan-Bouy, 1 stk.
  • LED Flair
  • Nødraketter
  • EPIRB
  • Redningsvest, oppustelig med lys og hætte, 6 stk
  • MOB AIS indbygget i hver redningsvest, 6 stk.
  • Livliner m/ 3-karabinhager
  • Jacklines på dæk
  • Passiv og aktiv radar transponder, Echomax
  • Radar
  • El-horn
  • IBU Luftponton med el-luftpumpe, løfteevne 5T
  • Seabrake drivanker / drogue
  • Brandalarmer i salon og alle kahytter
  • Brandslukkere, pulver: 4 x 2kg og 1 x 5kg
  • Brandtæppe i pantry/køkken
  • YB3 Tracker, via Iridium, GPS position på web-site, SMS, e-mail samt Distress
  • Satellit kommunikation, Iridium Go, GPS position, SMS, e-mail, data samt Distress
  • SSB kortbølgeradio, Icom IC-710M 
  • Octopus og luftkompressor – for udskiftning af Zink anoder og fjerne evt. net i propel.

Regler om bord:
Sølovens bestemmelser er gældende om bord, hvilket betyder at det er Skipper som bestemmer…. 

Skipper er naturligvis åben for andre ideer eller synspunkter. Det skal dog slås fast, at giver skipperen en besked/ordre/anvisning, så skal den straks efterkommes. Når den pågældende besked er efterkommet og der er tid, kan vi godt drøfte gastens idé eller synspunkt.

  • Rygepolitik: Double Joy er generelt røgfri, men det kan dog tolereres at der ryges begrænset på dækket i læside, hvis det ikke generer andre om bord.
  • Alkoholpolitik: Der nydes ikke alkohol under sejlads, eller senere end 12 timer før afsejling fra havn eller ankerplads.
  • Sikkerhedspolitik: Redningsveste skal generelt benyttes på dæk og livliner SKAL benyttes på dæk i hårdt vejr og om natten, samt når skipper befaler det. Om natten må ingen gå på dæk uden at der er en person som holder øje og er klar til at assistere.
  • Nødbetjening: alle som deltager i et togt skal forud for afsejlingen gennemgå en instruktion/træning i følgende: Redningsveste, MOB AIS i veste, livliner, redningskrans, kasteliner, MOB Resc you Sling, EPIRB, VHF, Satellit telefon, sætte og bjærge sejl, stoppe motor, udløse redningsflåde, lukke søventiler, betjene ildslukkere, lænsepumper.
  • Rusmidler: Ingen rusmidler/narko må nydes i land eller forefindes om bord. Medfører hjemsendelse uden nogen refusion.
  • Daglige gøremål: alle deltager i de daglige gøremål på skift, det er ingen chartertur!
  • Defekter: Er der noget som skal repareres er det ikke kun skippers problem, det er alles problem. Så der er ikke landgang før defekter er repareret.
  • Vagt: Ligger båden et sted hvor skipper vurderer at der skal være en vagt eller to om bord, vil der blive udarbejdet en turnus ordning, så alle over tid kan komme i land og få oplevelser.
  • RIB båden: Når der sejles i RIB båden, skal der altid være redningsveste om bord til alle (der kan hurtigt blæse op!). Der skal ligeledes altid medbringes en opladet håndholdt VHF.