Sommerferie 2014

Sommerferien 2014 – FTLF Flotillesejlads London

Vi har været med i planlægningen af FTLF flotillen 2014 til London. Sejladsen er planlagt til at vare fire uger.

Fredag den 27. juni
mødtes Sinne, Sten, Kjeld og jeg i Kaløvig ved 17:45-tiden. Sinne og Stens datter Marianne var sammen med Jeanette, Carla, Carina og Chris på kajen for at sende os godt på vej samt for at køre bilerne hjem igen.

Vi afsejlede Kaløvig kl. ca. 18:45. Vejret var overskyet, ca. 15°C, let vind. Vi spiste aftensmad undervejs.

Sinne og Sten stod for aftensmaden: Fuldkornsboller m/coleslaw og pulled pork. Vi løb ind i en heftig tordenskylle. Vi kastede anker i ankerbugten ved Endelave ved ?-tiden. Efter et enkelt glas vin gik vi til køjs.

Lørdag den 28. juni
Kjeld stod op lidt over 6, lettede anker og udsejlede. Jeg stod op lidt i 7 og tog morgenvagten sammen med Kjeld. Da vi alle var stået op, spiste vi morgenmad.
Vejret var overskyet, tørt og kun lidt vind. Vi besluttede at sejle til Middelfart for at købe gas. Kjeld og Sten drog i land, men måtte ind til byen for at hente gas, da ’gasmanden’ havde svigtet havnekiosken i 14 dage. Da ’drengene’ kom tilbage, afsejlede vi straks Middelfart og fortsatte syd over. Nogle få dråber regn – lidt solstrejf, meget lidt vind. Frokost på vandet. Lidt torden – få regndråber – derefter endnu svagere vind – 2 m/s. Lidt mere sol. Aftensmaden stod vi for: Enebærgryde m/nye kartofler og broccoli.
Sejladsen fortsatte støt (for motor), til vi nåede BKYC med anløb kl. ca. 21:45.
Vi sluttede dagen af med en øl i baren, hvor en lille skare af flotillemedlemmer sad. Vi hilste på og satte os lidt sammen med dem. Baren lukkede dog for yderligere udskænkning efter, at vi havde købt en øl. Klokken var 22. Vi snakkede lidt, mens vi drak vores øl. Gik derefter tilbage til båden, hvor Sten syntes, vi skulle smage hans rom. Derefter var det sengetid.

Søndag den 29. juni
Efter en god nats søvn stod vi op og spiste morgenmad. Kjeld og Sten gik derefter i gang med at installere den nye AIS-reciever. Vores egen AIS sender og modtager var til reparation. Der var også store oprydningsformiddag. Sidst på formiddagen blev det tid til at gå en lille tur. Men først skulle der koges og pilles kartofler til fællesspisningen i aften. Solen skinnede fra en næsten skyfri himmel. Da vi kom tilbage efter gåturen, spiste vi frokost og drak en velfortjent øl. Til silden fik vi en enkelt snaps, nu da vi ikke skulle sejle. Vi sad og nød tilværelsen lidt. Gummibåden blev surret fast, så den kunne klare en evt. vippetur i Nordsøen. Så blev det også lige tid til en lille tur, mens jeg nu forsøger at skrive et par linjer. Der kom lige en kortvarig byge. Hurtigt blev det tørvejr, men fuldstændig overskyet. Her i BKYC i Kiel skal første skippermøde og første fællesspisning finde sted. Der er aftalt skippermøde kl. 18 og derefter fælles grill. Vi sad ude på klubbens terrasse. Lige inden baren lukkede, købte vi en kold øl, men meget snart blev det for koldt, og vi gik tilbage til bådene.

Mandag den 30. juni
Vi stod op og spiste morgenmad ved 8-tiden. Hurtigt derefter udsejlede vi fra KBYC. Vi stilede mod slusen – sammen med en hel del andre både – såvel sejlbåde som motorbåde og store træskibe. Vi ventede og ventede og cirklede rundt. Først ved ca. 10:30-tiden fik vi mulighed for at sejle ind i slusen. Så gik det ind ad Kielerkanalen. Et stykke inde opstod der et sandt kaos: to slæbebåde med en pram med vindmøllefundamenter skulle passere mod vest for et containerskib, som skulle mod øst. Uvist af hvilken årsag lå de fuldstændigt stille ved siden af hinanden. Uendeligt langsomt passerede prammen med slæbebådene containerskibet. Måske havde containerskibet manøvreproblemer/maskinproblemer. Det lykkedes os at slippe forbi, og så gik det der ud af igen. Vi sejlede til Rendsburg og lå helt inde i bunden af fjorden. Der blev færre og færre skyer – det blæste dog en smule. Vi gik en lille tur ind til bymidten og handlede lidt ind på vej tilbage.

Tirsdag den 1. juli
Vi stod op og spiste morgenmad ved 8-tiden. Derefter var det tid til udsejling. Videre i Kielerkanaler ved 8:45-tiden. Vi sejlede i noget blandet vejr. Overskyet med ganske få solstrejf og to små byger plus en tordenbyge.
Vi anløb den lille lystbådehavn i Brunsbüttel – klods op ad slusen kl. ca. 14:35. Der var plads til os ved flydebroen. Vi lavede eftermiddagskaffe. Bagefter gik vi en tur på ’strøget’- Drak lige en enkelt øl på fortovscafeen. Da vi kom tilbage til havnen, stod vi og betragtede slusen. I havnen dukkede der efterhånden flere sejlbåde op. Sinne og Sten lavede aftensmad. Og det gav igen nogle gevaldige byger. Liat og Peter kom på besøg, og vi udvekslede og drøftede vejrudsigter. Kjeld talte med havnefogeden og fik det gode råd at vente med udsejling til ca. 1 time efter højeste højvande. Højeste højvande ville blive kl. 05:58 onsdag morgen.

Onsdag den 2. juli
Vi stod op og gjorde os klar til slusen kl. lidt i 7. Der gik dog 1½ time, inden vi blev lukket ind efter 3 store coastere + et par andre større erhvervsfartøjer. Så blev der piftet efter os, og vi piskede ind alle dem, der kunne blive plads til. Vi havde en temmelig uheldig episode med en stålbåd med et ældre ægtepar, som blev meget overraskede over strømhvirvlerne inde i slusen, så det var skipper, som hoppede ned på flydebroen, mens ’lillemor’ forgæves forsøgte at styre skuden på plads. Både Kjeld og Sten hjalp til, efter at båden havde påsejlet os og ligget på tværs i slusen. Vi sejlede videre, da slusen åbnedes i den anden ende. Vi havde trukket vejrudsigter, som varslede vind 8-10 m/sek fra VNV og bølger op til 1½ m. Vi hørte på VHF’en, at flere fra flotillen søgte til Cuxhaven, men vi fortsatte mod Helgoland. Et par småbyger – lidt (meget lidt) sol – vind op til ca. 11 m/s, som dog løjede i løbet at eftermiddagen. Anløb Helgoland ved 16-tiden. Solen brød lidt mere igennem, og vinden løjede yderligere. Vi gik en lille tur op i byen, som består til dels af butikker og dels af ferielejligheder og hoteller. Alt var efterhånden lukket (kl. 18). Så var det godt, at Sinne bagte pandekager, som blev serveret med bl.a. den liter is, som ’drengene’ havde løbet til Aldi og købt i aften halvandet minut over lukketid. Vi lavede aftensmad, og så fik vi en kop kaffe. Batterierne – altså vores – var totalt flade, så vi var til køjs inden 21:30.

Torsdag den 3. juli
Vi stod op og spiste morgenmad ved 8-tiden. Vejret var overskyet, og vinden ca. 7m/s. Efter morgenmaden var Sinne ude at løbe en tur. Vi klargjorde vores nye redningsveste og flyttede Sealink R10 (AIS) over fra den ’gamle’, blå redningsveste til den nye Spinlock-vest. Sinne og Sten lånte to af de bærbare AIS’er til sikkerhedsveste. Vi gik øen runde på stisystemet. Vi var også henne og fylde diesel på tankene. De andre flotillebåde anløb i løbet af dagen. Om aftenen samledes vi og lavede fællesspisning med grill uden for klubhuset på Helgoland. Vi sang to sange fra FTLF-sangbogen. Da det senere blev køligt, gik vi tilbage til båden.

Fredag den 4. juli
Vi stod op til en meget solrig og varm dag. Vi gik endnu en gang øen rundt, for atter at tage fotos – nu med hukommelseskort i apparatet. Så vi har altså ingen billeder fra første del af sejladsen. Vi talte med de andre deltagere og aftalte et lille skippermøde kl. 17. Herefter besluttede vi at sejle videre mod Den Helder. Der var afsejling fra Helgoland kl. 18:30. Vi aftalte vagtplan. UP tog aftenvagten fra kl. 21.24. Derefter tog Kjeld over indtil kl. 03. Herefter havde Sten vagten til kl. 06, hvor jeg igen havde vagt. I løbet af de tidlige morgentimer øgedes vinden. Det gav nogle regnbyger om natten og igen især lørdag.

Lørdag den 5. juli
Sejladsen fortsatte mod Den Helder. Det blæste mere og mere op. Vi sov alle sådan lidt på skift, og i dagtimerne havde vi annulleret vagtplanen. Vi anløb Den Helder kl. 18:30, og så var det ellers aftensmadtid. Vi var alle både trætte, sultne og tørstige. Der gik ikke lang tid, før det blev sengetid.

Søndag den 6. juli
Vi sov lidt længe. Sinne og Sten havde sat morgenmad frem. Efter morgenmaden gik Sinne og Sten ind til byen for at handle lidt. Jeg vaskede og fejede kahyt og salon. Da Sinne og Sten kom tilbage spiste vi frokost. Efter frokost vaskede Kjeld og Sten båden uden på. Efter kaffe gik Sinne og jeg op og vaskede tøj. Vi bagte også rugbrød og franskbrød. Efter aftensmaden på denne meget regnfulde dag, samledes vi på Double Joy til en kop kaffe. Det blev besætningerne på Northstar, Valhalla, Thetis og det sønderjyske par, som ikke er med i flotillen.

Mandag den 7. juli
Vi stod op til en dejlig og solrig dage. Det var ikke sejler-vejr for os, så vi havde talt med nogle af de andre i flotillen om at tage toget til Amsterdam. Vi havde fælles grill om aftenen.

Tirsdag den 8. juli
Så havde vejret igen vendt på en tallerken, så vi stod op til gråvejr og let regn. Vi brugte noget af formiddagen på sammen med Søren og Charlotte fra Valhalla at drøfte vejrudsigter, grip-filer m.v. Om eftermiddagen tog Sinne, Sten, Kjeld og jeg på museumsbesøg – Maritimt museum i Den Helder. På tilbagevejen gik vi i supermarkedet og handlede lidt ind. Vi gik til Valhalla, fordi de havde inviteret på en ’sun-downer’. Derefter tilbage på Double Joy, hvor vi havde planlagt frikadeller med persollesovs. Vi tog hul på den ene af de to papvine, som vi netop havde købt. Det var sørme ikke nogen god oplevelse. Så hellere en kop kaffe med citronmåne.

Onsdag den 9. juli
Vi stod op til en blæsende, regnfuld og kølig morgen. Det var i den grad ’putte inde-vejr’. Det blev så til endnu et museumsbesøg – denne gang Rednings-museet. Vi gik ind gennem gågaden, hvor vi fandt en café, hvor vi spiste frokost. På tilbagevejen kom vi igen på museumsområdet. Vi spurgte, om vi kunne få lov at komme ind og se fyrskibet Texel. Det kunne vi godt, og her fik vi en guidet tur af en ældre herre, som i sin tid havde gjort tjeneste på fyrskibet. Fyrskibet er i dag også museum, som drives af frivillige. Tilbage på båden lavede vi kaffe. Sinne gik op og vaskede. Vi spiste aftensmad i restauranten på havnen.

Torsdag den 10. juli
Vi stod op til solskin og roligt vejr. Spiste morgenmad og pakkede og gjorde klar til afsejling. I forbindelse med morgenmaden smurte Sinne madpakker til alle. Udsejlet kl. 8:50. Først var det lidt knebent med vind. Siden kom der ok med vind, og det gik strygende for sejl i solskin. I løbet af natten blæste det op, og bølgerne rejste sig til 4-5 m.

Fredag den 11. juli
Davider og ophæng til motorbåden kunne ikke holde til den hårde sø, så liner og bånd sprang, styrekonsol hoppede af og slæbte bag båden med stævnen nede under vandet. Trætte og afkølede anløb vi Lowestoft Haven Marina. Forunderligt nok anløb alle fire både – Northstar, Valhalla, Double Joy og Thetis – havnen inden for en periode på max 15 minutter. Vi reddede hvad der reddes kunne af gummibåden. Vi fandt også ud af, at der var en utæt slange fra dieseltanken, så ’drengene’ kunne gå i byggemarkedet og købe grej til at suge den spildte dieselolie op. En del var havnet i motorrummet (vel omkring 25 liter) og noget var løbet ind i sumpen i gæstekahytterne. Det stank meget, så Sinne og jeg var inde i et meget stort supermarked for bl.a. at købe eddike, som kan klare den ubehagelige lugt af dieselolie. Vi vaskede også det indvendige af båden såvel for salt som for olielugt. Drengene fik lappet gummibåden og surret den forsvarligt. Fandt så også ud af, at den ene sikkerhedslås til redningsflåden var sprunget op. Så indtil videre er der så også nok at se til som følge af sejladsen. Efter af have været i bad, klædte vi lidt om for at gå til restauranten, hvor vi inden sommerferien havde afgivet forhåndsbestilling. Vi spiste en rigtig god middag med mad i rigelige mængder. Nogle af os sluttede aftenen med en fadøl i baren.

Lørdag den 12. juli
Vi stod op til en lidt diset formiddag, men forholdsvist hurtigt klarede det op, og solen kom frem, og temperaturen tog et ordentligt hop op ad. Kjeld og Sten gik på tur for at se, om de forskellige maritime butikker kunne byde på nogle effekter, som vi ikke kunne undvære. Med negativt resultat. Sinne og jeg hængte sejlertøj og fodtøj til tørre stort set over alt på båden. Hynderne blev fundet frem, og dem, der var våde, blev lagt til tørre, og de i forvejen tørre blev lagt til luftning. Det var en rigtig dejlig solskinsdag. Sinne og jeg skyllede salt af ruder og telt, og vi fik skyllet adskillige mågeklatter væk. Mågerne er altså en plage på dette sted – både med deres klatter og deres skræppen. Kjeld og Sten hjalp Thetis med deres Raymarine-plotter, så den kunne blive stabil m.v. Vi samledes alle sammen kl. 17 på Thetis til en snak om næste del af sejladsen. Efter aftensmaden gik vi en tur ind til byen. Der var så på denne tid af aftenen meget stille. Tilbage på båden sluttede vi af med et lille glas hvidvin.

Søndag den 13. juli
Afsejlet fra Lowestoft Haven Marina kl. 06:30 i regnvejr. Vi gik for motor med en god portion medstrøm syd over. Regnen stilnede af, og vejret klarede op. Enkelte solstrejf fik vi da også at se. Efterhånden kom solen frem kun blandt enkelte skyer. Vi fik hen under aften en regnbyge – ganske kortvarigt. Da vi kikkede agterud efter at være kommet ud på den anden side, så vi, at himlen var ganske kulsort. Vi ’fangede’ en mooring-tønde ved Gravesend og overnattede dér. Fortøjede kl. ca. 20:45.

Mandag den 14. juli
Vi stod op til en solrig morgen. Blå himmel med enkelte vattotter som skyer. Vi havde i aftes planlagt at sejle videre mod Limehouse Marina ved 10-tiden, lidt før tidevandet vender. Vi har løst os frem til, at det er muligt af hensyn til netop tidevand og strøm at anløbe Limehouse midt mellem kl. ca. 14 og 20 – altså kl. 17 +/- tre timer. Peter havde tjekket hos havnemesteren, at slusen ind til havnen er 9 m bred. Vi gjorde klar og sejlede ind i slusen kl. 14:20 i meget uroligt vand. Vi kilede os totalt fast i slusen. Flere tililende hev og sled, og efter en del skrammer (jeg ved endnu ikke i skrivende stund hvor mange) lykkedes det os efter en hel del stress og råben og punktering af fendere at komme fri og tilbage på Themsen. De andre både, som vi på det seneste havde fulgtes med, dukkede op, og vi aftalte over VHF’en, at vi ville sejle frem til Tower Bridge for at fotografere hinanden. Vi talte frem og tilbage med Peter nogle gange. Han var blevet foreslået, at når vi ventede til højeste højvande (kl. 16:15 ZT), så burde vi komme så højt op med båden, at det smalleste på båden kunne være inden for slusevæggene. Vi bandt vore tykkeste tove i to længder på som fenderlister. Med ALLES store hjælp fik vi os nu kilet igennem med ca. 5 cm på hver side. Kjeld trak en flaske champagne op, da der lige var blevet lidt ro på. Solen skinnede fra en NÆSTEN skyfri himmel. Vi grillede en oksemørbradbøf og en pølse til aftensmad. Senere kom Charlotte & Søren og Steen over til et glas rødvin.

Tirsdag den 15. juli
Vi stod op til en morgen med blå himmel og en del skyer. OK temperatur og meget lidt vind her i Limehouse, som ligger omkranset af høje bygninger. Efter morgenmaden pakkede vi sammen og tog toget /overground/underground ind til centrum, hvor vi vandrede op og ned ad trapper. Vi besøgte Greenwichmuseet og tog billeder på 0°. Sidst på eftermiddagen kørte vi for en meget kort bemærkning tilbage til Limehouse, hvor vi aftalte enkelte detaljer for afslutningsmiddagen, som skulle finde sted på La Figa – en italiensk restaurant. Efter at have talt lidt med Liat & Peter, tog vi tilbage til bl.a. Covent Garden, hvor vi spiste aftensmad.

Onsdag den 16. juli
Vi stod op til en meget solrig dag, hvor temperaturen nåede op over de vel sagtens 30°. Skøn skøn dag i sigte. Sinne og Sten tog ind til centrum. Kjeld skulle have afklaret mulighed for uddelegering af et par arbejdsopgaver. Derefter tog Kjeld og jeg også ind til centrum, hvor vi fik stort set hele dagen til at gå på Science Museum. Vi tog tilbage til Limehouse, gik i bad, og så var det tid til at komme hen på restaurant La Figa. Fotokonkurrencens præmier blev uddelt. Sponsorgaverne (sejlerskoene) blev uddelt. Og Kjeld fik tildelt kasketten.

Torsdag den 17. juli
Vi stod op til endnu en herlig sommerdag. Sinne & Sten tog en morgenskraber, og da de var kommet op, tog Kjeld og jeg endnu en gang toget ind til centrum. Vi gik bl.a. tur i Soho og Chinatown. Vi gik også hen omkring Covent Garden, hvor der var markedsmode med varer i alle afskygninger til salg. Vi skyndte os tilbage til båden for at nå at betale havnepenge, inden kontoret lukkede kl. 17. Kjeld nåede det på et hængende hår. Vi grillede. Vi handlede lidt ind.

Fredag den 18. juli
Udsejlet fra Limehouse kl. 07:00. Alle sejlervennerne hjalp os endnu en gang – denne gang ud gennem slusen. Vi sejlede ud gennem Themsen og sejlede ind til Harwich, hvor vi med megen møje og besvær ankrede op ved en – viste det sig – alt for lille bøje, for der gik kun kort tid, inden vi fandt ud af, at vi drev med bøje og det hele. Så sejlede vi lidt længere ind i fjorden, hvor vi smed anker. Hen under aften fik vi en hel del lyn, men ikke megen torden. Det blæste om aftenen. Vejret havde ellers været ganske udmærket med sol.

Lørdag den 19. juli
Vi trak ankeret ind ved 9:30-tiden og sejlede videre. Det blev et OK vejr. Ikke særlig megen vind.

Søndag den 20. juli
Umiddelbart efter midnat – altså allerførst på søndagen fik vi et voldsomt vejr med 25 m/s, røgvand, lyn og torden. Det blev ved med at lyne helt hen under solopgang. Op ad dagen fik vi et fantastisk solskin. Ikke megen vind. Vi sejlede først mod Den Helder, men der var temmelig fyldt i havnen, så vi fortsatte mod den tyske ø Borkum, hvor vi anløb havn i et voldsomt regnvejr med masser af lyn og tordenvejr ved 22-tiden. Vi lagde os uden på nogle hollændere, som hjalp med at fortøje. De ville gerne afsted i morgen tidlig kl. 6 ved højvande.

Mandag den 21. juli
Da det nu havde regnet mere eller mindre heftigt hele natten, havde vores naboer ikke planlagt at sejle alligevel, så vi sov alle til ved godt 8-tiden. Det regnede stadig pænt meget. Efter frokost tog vi bussen ind til byen, hvor vi gik strøgtur i et herligt solskinsvejr. Vi tog bumletoget tilbage til havnen, hvor vi spiste aftensmad. Kjeld, Sten og Sinne gik efter opvasken på besøg på den danske Sander2. En offshorebåd, som sikrer/tjekker, at kabler og højspændingsledninger fungerer optimalt. Vi afsejlede Borkum ved 21-tiden. Hele natten kunne vi sejle i klart og tørt vejr. Ved midnatstide blæste det op til ca. 11 m/s; lige sådan ved solopgang. Ellers forholdsvist stille med dønninger, som mærkes, når vi har vinden imod os.

Tirsdag den 22. juli
Her til formiddag – vel ved halvelleve-tiden – anløb vi tankanlægget på Helgoland, hvor vi tankede 804 liter diesel. Log 1923 nm. Derefter fortsatte vi videre mod Elben. Resten af dagen kunne vi sejle i tørt og klart vejr med solskin. Vi kom gennem slusen ved Brunsbüttel umiddelbart efter kl. 20. Havnen var allerede godt fyldt op, men vi gjorde alligevel forsøget. En enkelt hollandsk båd forhindrede os i at ligge i havnen. Han var for lille til at have os liggende uden på sig ud over, at han allerede havde flyttet 1-2 gange. Så vi fortsatte et lille bitte stykke ind af kanalen, hvor vi så kunne lægge til uden på en aluminiumsbåd – en Fentz (eller hvordan det nu staves), som minder om Motiva.

Onsdag den 23. juli
Afsejlet broen uden for Brunsbüttel kl. 05:30 i høj solskin. Vores naboer, som vi lå uden på, ville nemlig gerne videre gennem slusen og ud med tidevandet. Efter afsejling hørte vi dog på VHF’en, at de ikke kunne komme gennem slusen før kl. 07:15. Vi anløb Rendsburg kl. 10:30. Efter at have spist frokost afmønstrede Sinne. Sten fulgte hende til togstationen. Da Sten var kommet tilbage, afsejlede vi straks – kl. 12:15. Resten af dagen bød på sol og blå himmel. Vi ankom til sluseområdet i Kiel lidt før kl. 14:30. Vi blev dog ikke sluset igennem før lidt før kl. 19 på grund af en hel masse coastere på både den ene og den anden side af slusen. Dem gamle sluse var ude af drift, så det tog derfor rigtigt lang tid. Omkring kl. 19 var vi ude af slusen på Østersøsiden. Kl. ca. 19:15 fortøjede vi i BKYC (British Kieler Yacht Club). Baren var ikke åben, så vi satte os i den stille aften på bænken uden for klubhuset og nød en af vore egne øl.

Torsdag den 24. juli
Vi stod op til blå himmel og solskin. Efter morgenmaden tankede vi vand. Kl. 09:45 afsejlede vi fra BKYC. Log 2012. Vind var der ikke ret meget af, 6,5 m/s – løjede i løbet af formiddagen til 2,7 m/s. Vinden tog så stille og roligt til igen i løbet af eftermiddagen. Sidst på eftermiddagen var vi lige på Årø for at snuse en evt. plads op. Men hold da op, hvor var der fyldt op, så vi sejlede lige over på den anden side; Årøsund. Lidt uden for indsejlingen, hvor der var ret megen strøm, kom der en lille tysk sejlbåd, som satte fart på for at komme ind før os. Han overhalede inden om faktisk i indløbet. Det bevirkede bl.a., at vi skulle sætte farten ned for at undgå at sejle ham ned, hvorfor vi så mistede styrefart og var nødt til at slå fuldt bak. Med Kjelds manøvredygtighed lykkedes det med nød og næppe at påsejle kajen, og derefter gik der stille og roligt med at lægge til kl. 17:45 uden på en 39 fods motorbåd med motorproblemer. De fik besøg af Henrik Lund fra Lund Marine, som både Kjeld og Sten har handlet med adskillige gange. Det er godt nok i øvrigt blevet sommer! Skønt!

Fredag den 25. juli
Vi stod op til en skyet dag – dog med en del sol. Kl. 09:15 udsejlede vi fra Årøsund. Vinden var lige godt 5 m/s fra NØ. Vi stilede mod Tunø og anløb havnen kl. 17:15. Under aftensmaden friskede det noget op. Vindstyrke omkring 12 m/s. Vinden løjede igen hen under aften.

Lørdag den 26. juli
Afsejlet fra Tunø Havn kl. 08:00 i solskin. Vi hørte enkelte tordenbrag undervejs. Megen lidt vind – 3-6 m/s. Anløb vores ny plads i Kaløvig for enden af Niels Juul kl. ca. 10:45. Log 2112. Vaskede båd både ud- og indvendig, inden vi tog afsked med Sinne og Sten.

 

Udregning på ca.-forbrug diesel:
Helgoland -> Kaløvig = 235 nm
Forbrug fra begge tanke i alt ca. 270 l diesel
2200-2300 omdrejninger = 1,1 l/nm
2100 omdrejninger = 1 l/nm