Sommerferie 2015

Sommertogtet 2015

Mandag den 6. juli:
Vi pakkede de sidste ting og maden i båden. Var lidt usikker på vejret. Meget skyet og så blæste det. De forskellige vejrudsigter var bestemt ikke enige om, hvorvidt vinden ville løje lidt af i løbet af eftermiddagen – eller om den i stedet ville øge. Så vinden ville ligge et eller andet sted mellem 8 og 18 m/s. Ved 13-tiden blæste det omkring 9 m/s med nogle kraftige vindstød.

Vi sejlede over til tankanlægget. Tankede for 2.197,- kr. 198 liter i den ene tank. I den anden var der plads til 224,75 liter á 11,11 kr.

Vi sejlede fra Kaløvig kl. ca. 15 og anløb Fregathavnen i Ebeltoft kl. ca. 18:30. Tørt, men overskyet.

Vi havde glemt at få skibsdokumenterne med hjemmefra, så vi fik lige besøg af Carla, Carina og Chris J

Tirsdag den 7. juli:
Vi stod tidligt op, spiste morgenmad og sejlede fra Ebeltoft kl. ca. 07:00. Lidt sol, skyet og vinden blæste ca. 8 m/s. Vi rundede Sjællands Rev kl. ca. 10:30. Hen over frokost og frem mod kl. 14 løjede vinden helt ned til mellem 1 og 1,5 m/s, og solen skinnede mere og mere. Herefter skiftede vinden retning 180° og øgede igen. Det blev igen mere og mere overskyet og gråt. Det blæste mellem 10 og 12 m/s – og nu altså lige imod os. Da klokken var omkring 18:30 kom der en heftig regnbyge. Efterhånden stilnede vinden en smule af, men det var meget gråt og diset og med enkelte regnbyger.

Vi anløb Svanemøllehavnen kl. lidt i 21. Det småregnede stadig. Og så stod den ellers på aftensmad – efter af have spist/drukket en kop suppe ved 18:30-tiden.

Svanemøllehavnen er – ligesom KBL – med i Frihavnsordningen, hvorfor en overnatning kun kostede os kr. 25,- J. -> 300,- for lige præcis den plads, vi lå på.

Onsdag den 8. juli:
Vi stod op kl. 07:00 og spiste morgenmad. Det var tørvejr, men overskyet. Det blæste 10 m/s, og der hvor vi lå, blev vi blæst ind mod molen, så det kunne ikke lade sig gøre at lægge fra. Vi pakkede i stedet rygsækken, tog S-toget til hovedbanegården. Vi gik på Nationalmuseet, som pt. havde udstilling om ”De hvide busser” + meget mere om koncentrationslejrene i Tyskland under Anden Verdenskrig. Vi spiste frokost på Restaurant Karla. Tilbage på museet, hvor vi slet ikke kunne nå at se det hele. Det blev også til en guidet tur i Københavns kanaler. På vejen hjem gik vi hen omkring Weilbachs Boghandel, hvor vi købte en enkelt bog: Landsort – Skanör. Det blæste ind i mellem ret kraftigt samtidig med, at vi fik nogle heftige regnbyger. Nu da vi havde spist en stor frokost, nøjedes vi med en rest kartoffelsalat og en par stegte pølser til aftensmad. Det kunne vi sagtens ”nøjes med” – også fordi vi på vejen kom forbi Magasin, hvor vi handlede – dette supermarked er dog alt for avanceret for mig. Jeg kunne ikke finde hverken kokosmel eller bagepulver. Derfor løb Kjeld ind i Irma, som vi heldigvis kom forbi på vej tilbage til hovedbanegården. I Irma købte han så også lige en bakke jordbær, så vi fik skam en to-retters ”menu” til aften. Vi havde nogle rabarber med helt hjemmefra, og de trængte til at blive brugt, så efter opvasken bagte vi en rabarbertærte. Og så var det tæt på sengetid. Tog lige en vejrudsigt for i morgen. Føj for et blæsevejr. Helt op til 20 m/s, så vi blev sørme lige en dag mere i Svanemøllehavnen.

Torsdag den 9. juli:
Vi sov længe. Det havde regnet en del om natten – og det fortsatte med at regne. Temperaturen var dalet til omkring de 14°C, og det blæste endnu mere end i går. Himlen var dækket af et tykt, gråt skylag. Det regnede og det regnede og det regnede – helt igennem et møgvejr. På et tidspunkt først på eftermiddagen stilnede regnen en smule (for en kort bemærkning), og Kjeld gik hen og betalte for yderligere en overnatning. Samtidig optankede han strømkortet. Oliefyret blev tændt nu, da temperaturen i salonen var kommet ned under 17°C. Midt eftermiddag stoppede regnen. Klarede det måske en anelse op? Nix! – det begyndte hurtigt at regne igen. Pludselig stod Ditte & Michael Wind og drengene (fra Mir) på kajen. Vi hilste lige kort på dem i denne silende regn, som bare gør en så våd, men det var da lidt hyggeligt alligevel. De havde ikke tid til at komme ”ind”.

Havnefogeden kom lige hen og fortalte, at langskibspladsen, vi lå på, ikke var til den meget favorable FH-pris. Så en overnatning var til almindelig pris: 300,- kr.

Hen ad halvsyv/syv-tiden klarede det pludseligt op. Vi så tynde striber blå himmel, det var tørvejr, og solen tittede en smule frem – dog i små bidder. Det blæste stadig temmelig meget. Det tykke, grå skydække blæste hurtigt ind fra vest. Det holdt dog tørvejr resten af aftenen.

Fredag den 10. juli:
Igen i dag sov vi længe. Stod op til tørvejr – og et tykt, gråt tæppe af skyer – dog med enkelte/få sprækker, hvor solen tittede ned på os. Vejrudsigten meldte blæsevejr op til 20 m/s i Østersøen, så der var sikkert ikke mange – om nogen – som sejlede ud af de havne, som vi havde forestillet os at sejle mod, og i øvrigt var vinden i en retning, så vi stadig blev klemt ind mod den kaj, som vi ville have rigtigt svært ved at komme fra på grund af de kraftige stolper, som vore fendere kilede sig fast i. Så altså endnu en overliggerdag i Svanemøllehavnen. Kjeld skiftede slanger på cyklernes forhjul. Vi ordnede tælleren til ankerkæden, så den viser, hvor meget kæde, der bliver kørt ud. Efter aftensmaden cyklede vi hen til en DøgnNetto for at handle lidt. Vi cyklede også lidt rundt på havneområdet. Vi tankede også ½ tank vand. Vinden var løjet en del af, og der var nu kun enkelte skyer i horisonten.

Lørdag den 11. juli:
Vi stod tidligt op – til tørvejr, solskin og stort set ingen skyer. Spiste morgenmad og gjorde klar til at sejle. Afsejlede Svanemøllehavnen kl. lidt i 06:00. Vind var der såmænd ikke så meget af – mellem 4 og 5 m/s. Hele formiddagen var himlen blå med masser af sol, men vinden var pivkold. Vi spiste tidlig frokost, og derefter satte vi os ud i korte ærmer og bare ben. Men allerede ved 14-tiden kom der et kraftigt skydække ind fra vest. Samtidig friskede vinden en smule op – stadig fra vest, så ned igen til de lange bukser og fleece-trøjen. Meget fredelig sejlads – i tørvejr!

Vi anløb Simrishamn kl. ca. 18:30. Kom til at ligge langskibs uden på en svensk båd. Selv om det havde frisket lidt op i løbet af eftermiddagen, var der fuldstændigt roligt inde i havnen. På den anden side af flydebroen, vi lå ved, lå der også en katamaran – en Lipari.

Havnepenge: 200 SEK

Søndag den 12. juli:
Vi stod igen tidligt op, spiste morgenmad og udsejlede. Klokken var lidt i syv, tørt, men tykt, tykt skydække. Nærmest ingen vind. Vi fik da lige en enkelt byge, men ellers holdt det tørt. Vind fra SSV – anslået 2-4 m/s. Så stoppede vindmåler, dybdemåler m.v. med at vise data. Vi skiftedes til at tage en lille lur. Vi anløb havnen i Karlskrona klokken lidt i tre om eftermiddagen. Lagde til ved flydebro. Solen var kommet en smule igennem, så vi skyndte os at få de korte ærmer på, hvorefter vi gik til byens Marinmuseum. Der var åbent til kl. 18. På vej tilbage til båden gik vi omkring havnefogeden og betalte. Derefter blev grillen tændt, og den stod på aftensmad. Det virkede næsten som om, vi fik en forsigtig opklaring.

En overnatning kostede 240 SEK

Mandag den 13. juli:
Vi stod op kl. 06:30, spiste morgenmad og tankede vand. Det var tørvejr, men fuldstændig overskyet. Ikke ret meget vind. Udsejlede Karlskrona kl. ca. 07:50. Vi sejlede ud gennem skærene og derefter i retning mod Öland. Solen gjorde et ihærdigt forsøg på at brænde skydækket af. Dybdemåleren sammen med data om sand vindvinkel samt vandtemperatur stoppede igen i dag, – efter at have vist data ved sejlturens start. Omkring frokosttid indhentede regnen os fra vest. Enkelte torden-rumlen hørte vi også i det fjerne. Vi anløb Grönhögen Havn i tørvejr klokken lidt i to om eftermiddagen. Temperaturen var steget et par grader, så vi skyndte os i de korte ærmer, pumpede cyklerne og cyklede de ca. 7 km til Eketorps Borg. På vejen mod Eketorp kunne vi se mange og lange stengærder omkranse markerne. På den anden side af vejen var engarealerne uopdyrkede på store stykker, hvor vegetationen fik lov at udvikle sig naturligt. Det så nu heller ikke umiddelbart ud som god landbrugsjord. Interessant attraktion med arbejdende værksteder og gode legemuligheder/-aktiviteter for børn: Støb dit eget tinsmykke (med hjælp fra en ”beboer”) eller bag dit eget fladbrød – og man kunne skyde med bue og pil plus en del andre aktiviteter. Små brune, sorte og brogede grise rendte rundt og rodede i jorden. Enkelte regndråber faldt, men vi blev ikke rigtigt våde. Vi cyklede atter tilbage til havnen. På vejen stoppede vi hos købmanden, og da vi kom ud, var det begyndt at regne lidt mere. Så blev der opholdsvejr, – og så kom der et par lette byger. Havnefogeden tog sin lille runde, da vi havde spist aftensmad. Der var kun langskibs-kajpladser. Her i foråret, fortalte havnefogeden, havde de på hele den ene langside beklædt siden med træ. Til efteråret ville de fortsætte med træbeklædning på de øvrige kajer, og i det andet bassin (tidligere til fiskerne) ville de udlægge flydebroer. En rigtig fin lille havn. Det holdt tørvejr resten af aftenen, men det var blevet trist og gråt.

Havnepenge: 150 SEK

Tirsdag den 14. juli:
Efter af have hørt på regnvejr det meste af natten og især i de tidlige morgentimer valgte vi at sove til ved halvottetiden for at se vejret lidt an, inden vi bestemte os til, om vi ville blive liggende eller, om vi ville sejle videre til Kalmar. Ingen af vejrudsigterne gjorde os i godt sejlerhumør, og heller ingen af de andre både i havnen gjorde anstalter til at skulle ud på havet, så vi valgte at blive liggende.

Kjeld rensede ekkolod og log for rurer. Så må vi se, om det gør en forskel. Loggen har ikke vist data længe. Dybdemåleren har drillet de seneste par dage. Vi tjekkede både motorolie og gearolie og rensede søvandsfiltre.

Så var der alligevel en del af bådene, som i løbet af eftermiddagen afsejlede. En enkelt båd kom til, men det blæste i hvert fald 8-10 m/s. Det var tørvejr og faktisk en del sol.

Onsdag den 15. juli:
Vi stod op ved halvottetiden – til et fint solskinsvejr. Spiste morgenmad og gjorde klar til afsejling fra Grönhögen Hamn. Der var en del skyer, og temperaturen kunne godt ønskes lidt højere. Der var omkring 7 m/s fra V. Alle sejl blev sat! Ved halvellevetiden flovede vinden – 3-4 m/s. På med ”jerngenuaen”. Og så stoppede dybdemåleren igen med at vise data. Vi lagde til i Gæstehavnen i Kalmar.

Vejret teede sig fra sin fine side. Solskin, vejr til bare arme og bare ben. Vi besøgte Kalmar Slot. Her var også en hel del aktiviteter for ”prinser og prinsesser”. Derefter gik vi en tur i gågaderne og forbi torvet, hvor der var aktiviteter og hyggelig stemning. Gågaderne – og de små gader i det hele taget – var fyldte til bristepunktet af fortovscafeer. Der var sørme også lige en bådtilbehørsbutik på havneområdet. Kjeld kom så med det ret gode forslag, at han ville stå for aftensmaden. Juhuuu – det betyder, at vi skal spise på restaurant. Det blev Restaurant Ernesto hvor der stod flere i kø foran os. Selv da vi var færdige med at spise ved 21:30-tiden, kom der nogen, som ønskede bord. Om eftermiddagen havde vi købt jordbær, som vi spiste, da vi kom tilbage på båden. Jeg troede, jeg havde købt minimælk – men det viste sig at være en slags let, tynd yoghurt eller lignende, – men pyt, med sukker på kunne det nok på an på jordbærrene.

Havnepenge inkl. strøm: 280,- SEK

Torsdag den 16. juli:
Vi sov længe – efter tidligere på morgenen at have besluttet at tage en overliggerdag her i Kalmar. Vi stod op til en meget blå himmel med solskin. Temperaturen har været ok, men vinden er ikke så varm. Jeg har dog siddet ude foran på ”positionssædet” og slikket sol. Skønt, skønt, skønt! Ind i mellem kom en lille, hvid tot sky, men den blæste lynhurtigt væk – uden at have givet nogen skygge. Kjeld fik ordnet en masse småting (f.eks. skiftet kovs i ankertovet). Jeg slappede bare af og solede mig ind i mellem. Der skulle naturligvis sørges for frokost, eftermiddagskaffe og aftensmad. Ikke en sky på himlen heller om aftenen.

Fredag den 17. juli:
Vi stod op ved 06:30-tiden og spiste morgenmad. Derefter gjorde vi straks klar til at sejle hen og tanke. Den ene tank kunne der være 193,9 liter i, og i den anden tank kunne der være 183,8 liter diesel i. Så var vi videre. Først for fulde sejl, men det varede ikke længe, før vinden flovede så meget, at vores tålmodighed slap op. Blå himmel og masser af sol, men altså ikke megen vind. Ved 13-/13:30-tiden drejede vinden lige imod os, og det blæste 9 m/s. Da vi nærmede os Sandhamn, hvor vi havde planlagt at gå ind, begyndte BB-motor at hyle, og der kom ikke kølevand ud. Vi lå og plaskede lidt, – Kjeld var i motorrummet, for bl.a. at tjekke søvandsfiltret. Dét fejlede ikke noget. Hmmm, var det mon impelleren. Nå, vi sejlede i havn for én motor, og Kjeld prøvede at blæse ud gennem vandindtaget. Pludselig var der ”hul igennem”. Pyha, så var dén krise overstået. Indtaget til den anden motor fik lige samme tur, for vi havde en teori om, at der var suget en plastpose eller lignende ind i vandindtaget til BB-motor.

Havnefogeden oplyste, at vi om natten ville få blæsevejr lige ind i havnen – ca. 12 m/s. Vi kunne godt se, at det i løbet af aftenen trak op med sorte skyer Den plads, vi lå på, var så en af de pladser, som var noget udsat – vi blev trykket hårdt ind mod kajen, som var beklædt med gamle bildæk. Søen gjorde, at båden gik op og ned. Det knirkede og knagede hele natten, og der kom også en del vand ned fra oven.

Havnepenge inkl. el i Sandhamn: 260 SEK

Lørdag den 18. juli:
Da vækkeuret kimede kl. 06:30, var vi lynhurtigt enige med hinanden om, at det aldeles ikke var vejr til at sejle videre til Bornholm – heller ikke af hensyn til Kjelds ryg, som smertede. Han har sikkert gjort en forkert bevægelse for at par dage siden med hold i ryggen til følge. Så vi skyndte os at vende os om på den anden side og sove videre. Da vi stod op, var vejret alligevel blevet nogenlunde artigt. Diset og overskyet, men vinden havde lagt sig. Vi skyndte os at pakke sammen, sejlede ud og spiste derefter morgenmad. Vinden var i SSV og blæste omkring 6 m/s. Vi sloges så bare med gamle dønninger og vinden stort set direkte i stævnen. Snart begyndte vinden og bølgerne at øge. Vindstyrken rundede kortvarigt de 13,5 m/s, men lå længe meget konstant mellem 11 og 12,5 m/s. Og i modvind og høje bølger gav gummibådens line i ophænget op, så midt i dybvandsruten lå vi underdrejet, mens vi forsøgte at surre gummibåden. Vi kunne konstatere, at radartransponderen (en aktiv radarreflektor) har sin effekt, for de store erhvervsskibe, som kom i hobetal på både den ene og den anden side af os, sejlede i en stor bue uden om os. Det lykkedes nu desværre ikke særligt godt i denne søgang at sikre gummebåden, så godt som vi gerne ville, men vi fortsatte nu meget langsomt (med en fart omkring de 3 kts). Senere sprang endnu en line i ophænget, og bøjlen på styrekonsollen fik et ordentligt hak, så den var vi også ude at surre bedre. Også motoren på gummibåden gik en ekstra line. Så alt dette sammen med den lave fart gjorde, at vi anduvede havnen i Tejn på Bornholm kl. ca. 03:20. I bad og derefter straks til køjs!

Søndag den 19. juli:
Vi sov til lidt i 10, stod op og spiste morgenmad.

Kjeld betalte havnepenge. Så baksede vi noget med at hænge gummibåden noget bedre på plads. Det forreste af gummibåden havde fået et stort hul – en hel finger kan gå igennem. Spændende om det kan lappes L. Nyt tovværk skal til i det bagerste ophæng, men det nåede vi ikke at købe, for butikken lukkede kl. 12 her om søndagen. Og nu begyndte det så at regne. Ligner dagsregn. Der var dog et kort ophold i den silende regn, inden det fortsatte.

Havnepenge i Tejn: 350 kr.

Mandag den 20. juli:
Vi stod op ved 07:30-tiden og spiste morgenmad. Kjeld gik hen til Maritim Butik og købte ny line til ophæng af gummibåden. Derefter kontaktede han en Yanmar-forhandler. Den ene motor begyndte i går at lyse med lampen, som anviser, at den ikke lader. Kjeld fik fat i én, som til i morgen ville skaffe en ny generator. Vi smurte så frokost og pakkede rygsækken og cyklede til Hammershus Slotsruin, hvor vi fandt et bord-bænkesæt, som vi satte os ved og spiste vores frokost. Derefter vandrede og klatrede vi i ruinerne, som var ved at blive restaurerede. Godt forblæste sluttede vi i kiosken med en softice, inden vi steg på jernhesten og cyklede tilbage til båden. Så var det tid til eftermiddagskaffe. Det var et værre blæsevejr, men solen skinnede da. Kun delvist skyet. Afslapning og læsning resten af dagen.

Tirsdag den 21. juli:
Vi stod op og spiste morgenmad. Lidt efter kl. 09:00 kom en reparatør fra Sydhavnens Motorværkted ApS, Rønne og skiftede generatoren på den BB-motor. Teknikeren var færdig, inden der var gået en time. Så flyttede vi båden fra fiskerihavnen og over i lystbådehavnen. Kjeld cyklede op til Bornholms Flådeservice for at høre, om de ”hurtigt” kunne lappe vores gummibåd. Han tog også den tomme 3 kg gasflaske med for at få den ombyttet i Maritim Butik. Ingen hjælp til gummibåden, men gasflasken blev ombyttet. Vi købte et dagskort til busserne og kørte til Gudhjem, hvor vi spiste frokost på Gudhjem Røgeri. Vi skulle naturligvis prøve en ”Sol over Gudhjem”. Så har vi prøvet det! Det småregnede ind imellem. Vi tog videre med bussen til Rønne. Kørte med en meget snakkesalig buschauffør til Allinge-Sandvig via Hammershus. Aftensmad på Margueriten – herligt sted – også for børnefamilier. Til slut tog vi bussen tilbage til Tejn, hvor vi på båden tog et enkelt glas godnat-rødvin.

Onsdag den 22. juli:
Vi stod op kl. 07:00 og spiste morgenmad. Solen skinnede, og der var næsten skyfrit. Vi afsejlede og satte sejl. Men midt formiddag efter et par skvulp hang gummibåden helt forkert – næsten med bunden ind mod båden. Så måtte sejlene bjærges, og motoren sat på standby, mens vi lå underdrejet og forsøgte at hæve ydersiden af gummibåden. Da der ved punkteringen af gummibåden var kommet vand ind i ”skroget”, mens den slæbte i vandet, var den hurtig meget sidetung. Vi fortsatte for motor. Høj sol og en vind på mellem 6 og 7,5 m/s fra S. Efterhånden som eftermiddagen blev til aften, dannedes flere og flere skyer på himlen. Vinden var løjet yderligere. Vi var fortøjet og havde sat teltet på i havnen i Dragør kl. 23:00.

Havnepenge 165,- kr.

Torsdag den 23. juli:
Vi stod op kl. 07:00 og skyndte os at spise morgenmad. Så gik vi en lille tur i de smalle, brostensbelagte gader i det gamle Dragør, hvor stokroserne stod mangetalligt og i fuldt flor. Vi afsejlede Dragør Havn lidt efter kl. 08:30. Det blæste omkring 8 m/s fra VSV, og himlen var næsten dækket af skyer. Enkelte solstrejf fandt dog vej ned til os. Vi sejlede ind i Helsingør Havn – den del, der er etableret til større både eller evt. med en større bredde – som os. Vi gik en tur på Museet for Søfart. Bo Blok kom forbi for at ”besigtige” båden. Pludselig var det spisetid, og jeg havde ikke nået at tænke meget i den retning, så Kjeld traf hurtigt beslutning om, at han nok skulle lave mad. Vi spiste på en italiensk restaurant i gågaden i Helsingør.

Havnepenge: 190,- kr.

Fredag den 24. juli:
Vi stod op kl. 06:00 og spiste morgenmad. Vi var klar til at sejle kl. 06:45. I havnen er der den regel, at man kun anløber og udsejler i tidsrummene mellem kvart i og kvart over hel – af hensyn til færgerne. Vi rundede Kronborg kl. 07:00. Tørvejr, men overskyet. Vinden var SSV og omkring 4,5 m/s. Senere drejede vinden mere over i V og kom op på 7,5-8,5 m/s. Himlen var dækket af sorte skyeer. Lidt senere bredte opklaringen sig fra NV. Midt eftermiddag lagde vinden sig en hel del – nu kun 2-3 m/s. Igen helt overskyet – men ikke disse tunge, sorte skyer. Efterhånden som eftermiddagen skred frem, kom der flere og større huller i skylaget, = en del sol. Vinden var drejet om i SSØ med en styrke på omkring 3,5 m/s, så vi fik vinden ind agten for tværs – meget behageligt. Så skulle vi da også lige igen i dag opleve at høre BB motor hyle højlydt for manglende kølevand, men uvist af hvilken årsag stoppede hyleriet efter at have haft farten sat på standby i nogle sekunder, mens vi overvejede, hvad der lige skulle ske.

Uden yderligere hverken ”yes-” eller ”øv-oplevelser” kom vi ”hjem” og lagde til på vores plads i Kaløvig kl. 20.