Sommerferie 2016

Sommertogt 2016

Tirsdag den 26. juli:
Afrejse fra Kaløvig lidt efter klokken 16. Vi sejlede først lidt med storsejl og genua. Senere for spiler, men måtte til sidst opgive, da vinden var løjet til omkring 3 m/s. Vi kastede anker i bugten ved Grenaa Havn kl. ca. 22:30.

Onsdag den 27. juli:
Omkring kl. 9 hævede vi ankeret og satte storsejlet. Da vi rundede Fornæs Fyr satte vi spileren. Solen skinnede gennem tynde skyer. Vinden var mellem 4,5 og 5,5 m/s fra syd. Vi loggede mellem 5 og 6,5 knob. Som eftermiddagen gik på hæld, øgedes vinden en anelse – op til 7,5 m/s – og så sejlede vi de ca. 7,5 knob. Det skyede desværre mere og mere til. Solen kæmpede en indædt kamp – og var ind i mellem lige ved at få overtaget, men, men, men tabte så stort til både mere blæst og senere fuldt overskyet med byger. Vi er nu også blevet så kloge, at når vi sejler for spiler, er det meget vigtigt, at linerne i spillet sikres med mindst 4 omviklinger og, at de to øvrige liner tottes til og sikres i klampen. Det lykkedes nemlig den styrbord line at arbejde sig fri – det kostede Kjeld adskillige brandvabler, inden spileren var nedtaget og pakket væk. Sidst på eftermiddagen var vinden øget yderligere, og det regnede. Og så blev det faktisk også lidt småkøligt L. Det regnede bare mere og mere, og vinden kom op på mellem 10 og 11 m/s de sidste 30 sm. Bølgerne var vel omkring 1 ½ m. Øv-øv-øv. Vi anløb havnen i Skagen lidt efter kl. 20. Det holdt op med at regne, men var stadig fuldstændig overskyet. Og ja, så begyndte det da lige at regne igen … Møgvejr!

Skagen Havn 400 DKR

Torsdag den 28. juli:
Vi stod op til en noget grå morgen, men efterhånden klarede det op, og vi så mere og mere til solen. Det blæste en del – også her inde i havnen. Mette & Jesper og pigerne kom på besøg om formiddagen for at se båden, som (som Mette fortalte) Arne omtalte i flotte vendinger hver gang lejlighed bød sig. Efter frokost fik vi besøg af Bjørn (Kjelds tidligere kollega) og hans børn. Vi gik derefter en tur op i byen. Og senere faldt vi ind på en irsk pub til en øl (Hoegaarden) – en hel lys, ikke-færdiggæret øl. Inden vi gik tilbage til Double Joy, spiste vi hos Mama’s Pizza og Restaurant. Solen havde faktisk skinnet det meste af dagen, men det havde også blæst en del.

Fredag den 29. juli:
Vi stod op kl. 7 til en stålgrå himmel. Spiste morgenmad. Tankede diesel på for 6000 kroner. Og så sejlede vi ud lidt efter kl. 8. Der hang et par tunge, sorte skyer, som også gav lidt regn af sig. Ikke megen bølgegang. Vinden kom fra ØSØ og var mellem 3,5 og 4,5 m/s. Her i formiddag var der en del trafik omkring Grenen – og derfor også en del trafik på VHF’en. Det undrer os gang på gang, at nogle stationer går igennem oppe på broen, andre nede i salonen. Vi har ikke fundet noget mønster.

Vinden øgede stille og roligt til op mod 9 m/s, inden vi ved 14-tiden sejlede i havn i Lysekil. Vi lokkede en lille sejlbåd væk fra molen i fiskerihavnen, så vi kunne lægge til, og så kunne han lægge sig uden på os. Han var da så svært tilfreds, da vi stak en flaske rødvin over som tak. Ham og kammeraten skulle i øvrigt ikke ligge så længe – de skulle lige have lidt at spise. Der var ok læ, hvor vi lå, så til aftensmaden tændte vi grillen. Vi gik derefter en god tur rundt i området, og på tilbagevejen trak vi billetten.

Inden vi gik til køjs, begyndte det at regne, og det regnede det meste af natten.

Lysekil havn 300 NOK.

 

Lørdag den 30. juli:
Vi stod op kl. 07:30 – godt nok til tørvejr, men næsten helt overskyet og med tunge og mørke skyer. Vi kunne dog ane den blå himmel ovenover. Skyerne blev efterhånden helt hvide. Vi sejlede fra Lysekil ved 08:30-tiden. Det holdt tørvejr, men det blæste lidt op. Vel til omkring 8-8,5 m/s. Ved 12-tiden sejlede vi ind i Hamburgsund, men der var ingen pladser, og så fortsatte vi, indtil vi omkring kl. 14:30 lagde os langskibs på ydersiden af flydebroen i Fjällbacka, Badholmen. Vinden var lige på, så vi blev vippet ret meget.

Vi spiste aftensmad og gik derefter en lille tur op i byen. Solen strålede fra en skyfri himmel, men det blæste ret meget. Vinden var endda øget efter vores ankomst.

Fjällbacka 420 NOK.

Søndag den 31. juli:
Vi stod op til endnu en letskyet blæsevejrsdag. Så vi blev liggende, vippende og knirkende. Vi har erfaret, at hvis vindstyrken er på 8 m/s eller mere, har vi vanskeligt ved at sejle ud fra flydebroen, når vinden presser på siden ind mod broen. Det blæste op i løbet af aftenen. Om natten fik vi nogle gevaldigt kraftige regnbyger ind over.

Mandag den 1. august:
Vi stod op kl. 07:30, men inden vi blev klar til at sejle ved 08:30-tiden, var vinden atter oppe på over 8 m/s. Vi gjorde alligevel forsøget. For fuld skrue – og alle fenderne ude – lykkedes det at komme fri – vel at mærke uden at få nogle skrammer. Delvist skyet med nogen sol og en vindstyrke på op til 9,5 m/s. Vi sejlede kun til en meget lille havn: Havstenssund. Vi anløb kl. ca. 10:30. Det blæste dog også lidt her, men vandet var betydeligt roligere. Solen viste sig mere og mere. Broen, vi lå ved, havde hurtig udskiftning af både i løbet af dagen. Store og små, – både sejl- og motorbåde ankom og afsejlede kort tid efter. Der var en lille livsmedelsshop sammen med en bådtilbehørsbutik samt et tankanlæg. Der var desuden på broen også en butik, som solgte bl.a. varmrøget laks og makrel, rejer og jomfruhummere og desuden is. Hen under aften løjede vinden en lille smule. Havstenssund er beliggende i Tanum (også kendt for læsere af bøger skrevet af Camilla Läckberg)

Havstenssund 220 NOK.

Tirsdag den 2. august:
Vi stod op kl. 7 til en del sol. Dog med en del skyer. Det holdt tørt. Vinden var fra SV. Blæste med varierende styrke mellem 6,5 og 10,5 m/s. Vi sejlede nordpå mod Oslofjorden og kastede anker i en lille vig i Mossesundet ved øen Jeløya. Vi fik lige en enkelt byge, da vi havde kastet ankeret. I løbet af natten løjede vinden fuldstændig.

Onsdag den 3. august:
Vi stod op kl. 7:30 i en vig, hvor der var fuldstændig vindstille og en smuk vig med havblik. Mens vi spiste morgenmad, kom der dog små krusninger på vandskorpen. Vinden kom dog først op på 2 m/s, da vi lettede ankeret. Vi fortsatte ind i Oslofjorden. Der var en hel del skyer – især over land, men tørvejr og sol ind imellem. Vinden øgede lidt – op til 5-6 m/s.

Kort før vi anløb havnen fik vi besøg af det norske toldvæsen. En yngre mand kom om bord og spurgte ind til, hvad vi havde af vin, spiritus og tobak. Vi havde nok lige rigeligt, men han lod det passere denne gang; men for en anden gangs skyld synes han, vi skulle have en nøjagtig fortegnelse over, hvad vi havde om bord af vin, øl og spiritus.

Vi anløb Aker Brygge Marina lidt før kl. 13. Da vi havde fortøjet langskibs på ydersiden af flydebroen, spiste vi frokost. Efter opvasken gik vi en lille tur i de nærmeste gader. Meget eksklusive butikker. I denne marina lå adskillige meget store motorbåde.

Hen sidst på eftermiddagen fik vi så ikke mere at se til solen. Vinden blev en smule svagere, så nu var det sådan set kun bølgegang fra de små beigefarvede personfærger, som fik Double Joy til at skvulpe ved broen. Vi lå op ad et museum, hvor der på plænen udenfor ud mod Aker Brygge Marine blev varmet op til koncert eller lignende. Det mens vi fik vores aftensmad. Opvarmningen/lydtesten blev foretaget med Kathrina and the Waves med Walking on Sunshine – gang på gang på gang – vel en 10-15 gange. Efter kl. 20 skete der så absolut intet på lydfronten. Inden klokken blev 20:30 begyndte det at regne. Nå, det var så lidt for optimistisk at være med hensyn til ro fra musikscenen. De begyndte at spille igen lidt efter kl. 21.

Aker Brygge Marine 680 NOK! Og ikke ekstra for den meget bølgegang L.

Torsdag den 4. august:
Vi stod op lidt efter kl. 7, spiste morgenmad og satte stævnen mod syd. Skyerne hang tunge og mørke over land, men der var ikke megen vind. Styrken svingede mellem 0,5 og 3,5 m/s. Vi så en lille smule sol undervejs. Da vi ved godt 13-tiden sejlede ind i en bugt ved Horten, hvor vi troede, vi ville kaste anker, viste det sig, at vi nemt kunne ligge langskibs på ydersiden af flydebroen til en havn – Solviken Båtforening – for fortrinsvis småbåde. Vi fik en lille hurtig byge, mens vi spiste frokost. Derefter klarede det meget op. Jeg sad lige lidt i solen, mens Kjeld lå og fik en lille lur. Ved halvfiretiden drak vi eftermiddagskaffe. Ham, der hjalp os med at fortøje, fortalte, hvor havnekontoret lå, hvordan vi kom ind til byen mv. Vi bestemte os til at gå ind til byen. Det viste sig, at der var lidt længere, end vi lige havde fået indtryk af. Vi handlede lidt frugt, en agurk mv. og gik derefter lidt videre. Efterfølgende gik vi en lidt anden rute tilbage til båden. Det blev da til en lille travetur på nok ca. 10 km. Så var det ellers i gang med aftensmaden. Efter sådan en tung, kold formiddag, var der vist ingen af os, der havde troet, at vi skulle få så meget at se til solen, som vi gjorde, og temperaturen nåede op på de ca. 25°C. Hen under aften trak det atter op med skyer, men meget lidt vind. Det holdt tørt.

Natten gav så rigeligt med vand ovenfra.

Log: 3152 sm.

Solviken BF 100 NOK.

Fredag den 5. august:
Vi stod op ved halvnitiden til en meget stille morgen med lidt sol og mange skyer. Det trak op til regn, som så ud til at komme fra SV. Vi fik da også en god skyller. Temperaturen var dog nogenlunde ok – ca. 22°C. Vi besluttede så at tage en overliggerdag. Prisen var der vel heller ikke noget at klage over.

Vi ombestemte os, og kl. ca. 12:30 sejlede vi videre sydover. Solen skinnede, men der var rigtig mange både hvide og sorte skyer. Det holdt dog tørt hele vejen, indtil vi kl. 15 lagde os langskibs ved gæstebroen – ydersiden af flydebroen i havnen Tønsberg Seilforening på øen Fjærholmen.

Det trak yderligere op med tunge, mørkegrå skyer. Det begyndte da også at regne sidst på eftermiddagen.

Log: 3170 sm.

Tønsberg Seilforening 230 NOK

Lørdag den 6. august:
Vi sov længe her til morgen. Det havde regnet hele natten. Regnen fortsatte hele formiddagen fulgt af både lyn og torden. Der var dog ikke megen vind. Himlen hele vejen rundt var grå grå grå. Det blev nærmest slet ikke lyst. En af disse lange, lave kanalbåde, som vi også spottede i London, sejlede forbi her til formiddag. Omkring middagstid blev der ophold i regnen, men skyerne hang stadig tunge og grå. Det holdt tørvejr resten af dagen. Vi gik en lang tur. Det blev så altså til en overliggerdag her i havnen.

Søndag den 7. august:
Vejrudsigter varslede vindstyrker på omkring 10 m/s eller derover for søndag eftermiddag. Derfor stod vi tidligt op og udsejlede fra Fjærholmen, Tønsberg allerede kl. 06:45. Der var ikke megen vind. Himlen var overskyet. Vi fik solen at se ganske sporadisk. Vi sejlede lidt sydpå og derefter atter nordpå ind i Sandefjord. Efterhånden lettede de allertungeste skyer, og solen tittede mere og mere frem. Lidt før kl. 10 var vi så fortøjet i Sandefjord MiljøMarina.

Efter at have spist frokost ville vi flytte til gæstebroen med strøm, men dér kunne vi konstatere, at broen var fortøjet med to meget kraftige kæder, som gik ud i bassinet, så dér kunne vi ikke ligge. Vi sejlede/flyttede derfor om på den anden side af færgelejet for Color Line, hvor vi lagde til langskibs på ydersiden af flydebroen ved Sandefjord Gjestehavn. Og så begyndte det at regne. Regnen tiltog hen over eftermiddagen. Lidt før kl. 16 kunne vi pludselig høre vindstyrken rejse sig. Sidst på eftermiddagen stilnede regnen helt af. Det blæste stadig en del. Hen under sengetid løjede vinden dog en hel del.

Log: 3194

Sandefjord Gjestehavn 300 NOK

Mandag den 8. august:
Så skal jeg da lige love for, at vi fik blæst mandagen i gang. I de tidlige morgentimer steg vindstyrken, og mellem kl. 7 og 8 kulminerede regnen – kom vandret ind over – og vindstyrken viste tæt på de 25 m/s. Sigtbarheden var en kort overgang tæt på 0, da søvand og regn blæste helt vandret. Allerede ved halvni/nitiden klarede det op fra SV, og vinden var nede på en 6-8 m/s. Vi fik også solen at se, inden skyerne atter invaderede himlen. Da vi spiste frokost, fik vi sørme lige en lille byge. Det var atter begyndt at blæse – omkring 13 m/s. Vi gik på Hvalfangstmuseet. 70 NOK pr. voksen. Der blev bl.a. vist en kort film, så vi kunne se hvordan hvalfangst, opskæring m.v. af hvaler foregik. Gik en ganske kort tur bl.a. gennem et indkøbscenter. Efter at have spist aftensmad, havde vi igen motorerne til at køre for opladning af batterierne. Et eller andet slår HFI-relæet, når vi tilslutter landstrøm. Midt på aftenen var vindstyrken igen faldet noget. Der var stort set ikke en sky på himlen.

(Efter vi kom hjem og undersøgte mere om problemet med landstrøm, fandt vi ud af, at et af problemerne var laderen, som var placeret i stuverummet til generatoren ude foran. Laderen havde desværre været udsat for saltvand. Åbenbart ikke eneste problem har vi siden erfaret).

Tirsdag den 9. august:
Atter en morgen, hvor vi kunne sove lidt længe. Love it J. Der var stadig vind-varsler – især for Skagerak, som bliver vort næste stræk. Vi fik set en del til solen, men da det jo blæste en del, føltes det ikke spor varmt. Om eftermiddagen klarede det en hel del op, og vi gik en tur over på den anden side af fjorden. Kjeld ville gerne se udstillingen af bådmotorer. På nettet skulle vi kunne finde hallen på Framnesvej 5, men denne hal var nu indrettet til vikingeskibsværksted plus øvelokale for ”CirkuVita”. Så vi måtte slukørede gå tilbage. Vi besøgte indkøbscentret, hvor vi i BR købte en 3D malebog til Carla, og vi kom sørme til hver at købe en vaffel med to kugler. Da vi havde spist isvaflen og gik ud af centret, var det begyndt at regne. Og så regnede det i øvrigt resten af aftenen. Køligt blev det derfor også. Motorerne blev startet sammen med varmeapparatet. Ved halvtitiden var der næsten havblik – og det regnede naturligvis stadig.

Onsdag den 10. august:
Vi kastede fortøjningerne efter en nat, hvor det havde regnet og regnet og regnet. Vi ville egentlig være stået op ved 6-tiden for at komme af sted, men det regnede stadig, så vi nappede lige endnu et par timer, og så holdt det endelig op med at regne. Vi udsejlede kl. ca. 09:20, hvor det var noget overskyet, og hvor solen tittede forsigtigt igennem hist og her. Temperaturen var kun 12 grader. Vindstyrken her midt formiddag var ”kun” lige godt 10 m/s, men inden kl. 12 var den oppe over 12 m/s og med pust på op til 15 m/s. Vi fik en del modstrøm, og bølgerne voksede fra 1,5 m til ca. 2,5 m. Midt eftermiddag kom der en smule opklaring vestfra. Bølgerne var ca. 2 m – enkelte væsentligt højere. Efterhånden som eftermiddagen gik på hæld, løjede vinden lidt i styrke, så den ved 18-tiden var nede på omkring 4 m/s. Det holdt tørt hele dagen. Ved 23-tiden anløb vi Skagen Havn. Ikke mange både på denne tid af året, så vi sejlede helt ind i inderhavnen.

Log: 3302.

Torsdag den 11. august:
Vi stod op til et herligt solskinsvejr, men uf-da – temperaturen var jo kun 14°C. Kjeld gik op til bageren efter rundstykker. Da vi havde spist morgenmad, sejlede vi hen og tankede. Begge tanke blev fyldt. Vi noterede antal. SB motor: 1595. BB motor: 1594. Kl. 11:30 sejlede vi videre sydover. Uden for havnen satte vi både storsejl og genua. Motorerne blev stoppet, og så gik det ellers sydover for en næsten halvvind og lige godt 8 m/s. Solen skinnede, og der var kun enkelte småskyer. Omkring kl. 18 døde vinden, så vi startede motorerne og strøg sejlene. Det blev mere og mere skyet. Ved 23-tiden listede vi ind mod kysten list syd for Grenaa Havn, og måske gav vi nogle undervandsjægere en lille forskrækkelse. Ikke at vi var tæt på dem, men da lyde forplanter sig vældig heftigt gennem vand, må det måske have lydt voldsomt. Vi blev efterfulgt af en lidt større motorbåd, så til sammen var det nok til, at lygterne, som vi kunne se meget tydeligt i vandet langt fremme, blev urolige og satte kurs tættere mod kysten. Lidt efter kl. 23 kastede vi anker i vigen syd for Grenaa Havn.

Fredag den 12. august:
Natten bød på en del gyngeture. Kl. 10 var vi klar og lettede anker. Vinden var i syd, så selvfølgelig kunne vi vippe og gynge det første stykke. Himlen var overskyet, og vindstyrken var omkring de 7 m/s. Vi følte det som om, vinden drejede, efterhånden som vi ændrede kurs, så vi hele tiden havde vinden lige i stævnen. Det blev mere og mere diset, efterhånden som formiddagen gik på hæld. Disen gik over i småregn i løbet af eftermiddagen.

Vi anløb Kaløvig kl. 16:25.

Log: 3439.